Egen häst

Hej älskade läsare, fick en fråga om jag kunde skriva hur det är att ha egen häst, funderade lite och tänkte skriva hur en "vanlig dag" är. Okej, jag är ju inte hur onormal som helst, så jag tvingar mig själv att gå i skolan på dagen... Efter skolan så åker jag ganska ofta hem, äter mellis och pluggar mm. Sånt som jag inte kommer hinna efter stallet. Vi har ett teorischema där alla teoritider står, det är en (max) teori varje dag, iband ingen. Men antingen rider jag på teoritiden, eller så rider jag vid nio. Eftersom att jag är ganska kvällstrött så händer det sällan att jag tar de tiderna. Men annars åker syrran iväg och rastar ponnyn..! Iallafall så när jag kommer till stallet; Jag hälsar på Lina och myser ett tag, brukar uppskattas av henne! Haha, sen sätter jag betfor (vilket jag alltid glömde i början, men man lär sig...) och fixar till sadeln mm. Jag brukar göra det innan jag ställer upp henne, annars kan hon bli lite rastlös. Sen går jag tillbaka till henne och borstar, sadlar och tränsar (ibland lindar). Sen går vi ut ur stallet, nu förtiden rider jag alltid ut en gång per dag. Hennes hjärna måste få nya (läskiga, enligt henne) saker att titta på. Hon måste stimuleras där uppe, inte i benen. Jag brukar rida en timme ungefär, kommer upp ett inlägg hur jag lägger upp ridpassen sen, när jag är klar så går vi tillbaka in i stallet, fast först gärn ett till, läskigt, varv runt slottet. När vi väl har kommit in i stallet så ställer jag upp henne i gången och fixar iordning henne för att stå en natt i boxen. Jag brukar slänga på en fleecefilt när jag tar av sadeln så hon inte blir stel i ryggen eller i korset. Sen får hon gå in i boxen, dr brukar det ofta ligga lite mat kvar som hon äter när jag skölljer bettet och fixar betforen. Betforen brukar få en näve mineraler och en morot, mycket vatten vill hon ha i den...! Sen får hon betforen och "tråkjobbet" börjar. Mocka och fylla påsar. Efter den tråkiga sysslan brukar man nästan vara klar, fast juste (!) hon står inte med en fleecefilt på sig hela natten utan brukar få sitt stalltäcke på sig. Hoppas Du som ville veta förstod på ett ungefär!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0